زهره کامران آزاد
دبیر کانون کارآفرینی فارس
رئیس کارگروه تخصصی بانوان کارآفرین
طرح کسب و کار: در دنیای کسب و کارامروز، که کسب و کارها در آن با تغییرات و نوآوریهای بسیاری مواجه هستند، داشتن برنامه ریزی برای پیشبرد و ادامه کسب و کارها بسیار حائز اهمیت است. یکی از اساسیترین ابزارهای برنامه ریزی، طرح کسب و کار میباشد. طرح کسب و کار سندی مکتوب است که جزییات کسب و کارپیشنهادی را مشخص میکند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی، نیازها، انتظارات، و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند. برنامه کسب و کار نقشه موفقیت کارآفرین است.
اهمیت طرح کسب و کار: یک طرح کسب و کار علاوه بر آن که به منظور جذب سرمایه، شرکای جدید و نیز جلب اعتماد بانکها و موسسات اعتباردهنده به کار میرود، به عنوان ابزاری برای مدیریت بهتر کسب و کارهای موجود و یا جدید از طریق توجه به الویتها، نظارت و ارزیابی پیشرفت کار و کمک برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده نیز به کار میرود. چنین طرحی کارآفرینان را قادر میسازد تا در مراحل مختلف توسعه، کسب و کار را هدایت نموده و آمادگی های لازم را برای گذار از این مراحل کسب نمایند.
به طور کلی طرح کسب و کار میتواند:
-کارآفرین را در اداره کسب و کار راهنمایی کند. – از بروز اشتباهات زیان بار جلوگیری کند.
-در پیشرفت و بهبود کار کمک نماید. -انجام امور را سرعت ببخشد.
-فرایندهای مختلف تولید، بازاریابی و توزیع را بهینه سازی کند و از اتلاف مواد اولیه، کار و سرمایه جلوگیری کند. -ابزار ایجاد انگیزه برای کارافرینان باشد.
-با تعیین چشم انداز و رسالت شرکتی، مدیریت را در دستیابی به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت یاری میدهد.
-کارافرین را مجبور میسازد که به پروژه هدفمندانه تر و دقیق تر نگاه کند.
فواید طرح کسب و کار: از فواید طرح کسب و کار میتوان موارد زیر را نام برد
- زمان برنامه ریزی شده، تلاش، تحقیق ، نظم و انضباط را در مسیر کسب و کار ایجاد مینماید.
- آنالیز مالی، اقتصادی و رقابت پذیری در طرح کسب و کار به همراه دارد.
- ایجاد اهداف کمی و مقایسه با نتایج واقعی را به همراه دارد.
- ابزار ارتباطی خوب برای جذب منابع مالی است.
- یک ابزار عملیاتی راهنما برای هدایت کسب و کار است.
یک طرح کسب و کار:
1-بخش معرفی: این بخش در اصل معرفی خود نگارنده طرح و شرکتش را شامل میشود. نام و نشانی اجزای کسب و کار. نام بنیانگذار- نام سهامداران-عنوان کسب و کار-میزان نیازهای مالی-معرفی محصول تولیدی و یا خدمات قابل ارائه- محل احداث کسب و کار و کروکی آن
2-خلاصه مدیریتی: این بخش به عنوان چکیده طرح کسب و کار معرفی میشود که مهمترین بخش در طرح تجاری است که پس از پایان نگارش دیگر بخش ها نوشته میشود در خلاصه طرح موارد زیر بیان میشود.
دلایل موفقیت طرح از نگاه نگارنده- میزان سرمایه مورد نیاز و سود تخمینی- شرح رسالت شرکت- تاریخ شروع فعالیت کسب و کار- نام و سمت بنیانگذار کسب و کار- تعداد کارمندان- شرح کارخانه یا امکانات مورد نیاز-محصول تولیدی یا خدمات قابل ارائه- ارتباطات بانکی و اطلاعات مورد نیاز در این زمینه- سرمایه گذاران فعلی-خلاصه ای از رشد کسب و کار-خلاصه ای از برنامه مدیریت
3-توصیف کسب و کار و استراتژی ها: در این قسمت نوع کسب و کار و وضعیت مالکیت آن مطرح میشود در ضمن باید تحلیلی بر محیط و صنعتی که کسب و کار مذکور در آن قرار دارد نیز داشت. از جمله مواردی که باید در این قسمت گنجانده شود به شرح زیر است:
شرح جزییات کسب و کار-نام شرکت- نوع شرکت- اهداف شرکت-هیات مدیره و مدیر عامل- سهامدارن و درصد سهام آنها-اطلاعات منابع مالی شرکت-محل شرکت-بسهیلات، امکانات و تجهیزات- ادرس و شماره تماس ها- مشاوران حقوقی و مالی شرکت- برنامه تولید-تحلیل صنعت- تحلیل محیط کسب و کار-
4– تشریح محصول یا خدمت: باید مشخص کرد خروجی کسب و کارکه همان محصول است چه ویژگیهایی دارد، مزایای رقابتی آن نسبت به محصول دیگر چیست؟ از نوع تولید است یا خدمات؟
در این قسمت موارد زیر مطرح میشود: مشخصه فنی محصول- نیازهایی از مشتریان که توسط این محصول براورده میشود- قیمت ارائه محصول به بازار- تکنولوژی به کار رفته در تولید محصول و خود محصول- هزینه تولید محصول-بسته بندی محصول- چه دسته از مشتریان محصول را خریداری میکنند؟ علت خرید محصول توسط مشتریان- مشخصه و ویژگی اصلی محصول
5-تحلیل بازار و رقبا: باید مشخص کرد بازار هدف کجاست؟ کدام قسمت از بازار برای ارائه محصول و خدمات انتخاب شده است. اکثر کارافرینان با تهدید بالقوهی شرکت های سهامی بزرگتر روبه رو میشوند. کارافرینان باید برای این تهدیدها آمادگی داشته باشند و بداند رقبایش چه کسانی هستند و ضعف و قوت آنها در چیست تا بتواند برنامه بازاریابی کارامدی را به کار ببندد. در این بخش سعی کنید تا به سوالات زیر پاسخ دهید:
اندازه بازار و نرخ رشد- بررسی روندهای بازار- ساختار بازار- بررسی رقبا
6– تیم مدیریت و منابع انسانی: در این قسمت به طور کلی موارد زیر باید بیان شود:
راهبرد کسب و کار- ساختار ساختمانی- نیروی انسانی و هزینه مورد نیاز- آموزش پرسنل
7-برنامه بازاریابی و فروش: موارد زیر در این بخش باید لحاظ شود:
چگونگی قیمت گذاری، توزیع، بازاریابی کالا یا خدمات- شرح بودجه و کنترل های مورد نیاز- اندازه و روند رشد بازار- درجه بلوغ بازار- عوامل فصلی موثر در بازار- عوامل فناورانه- آسیب پذیری بازار در برابر عوامل محیطی- قوانین و مقررات موثر در بازار
8- برنامه مالی: این بخش در اصل صورت حساب طرح کسب و کار است و به موارد زیر میپردازد: هزینه های شرکت( هزینه های عمومی، استهلاک، اجاره, مالیات، هزینه های اجرایی،مواد اولیه، نیروی کار مستقیم، سربار تولید، هزینه های راه اندازی و فروش، تبلیغات، سایر هزینه ها، هزینه های اداری و ….) -ترازنامه ( بدهی های جای، بدهی های بلندمدت، حقوق صاحبان سهام، دارایی های جاری، دارایی های ثابت، سایر دارایی ها)- صورت جریان نقدی (نشان دهنده میزان جریان نقدی وارد شونده به کسب و کار از نوع درامد و … و خارج شونده از کسب و کار به شکل هزینه و… است)- صورت سود و زیان (نشان دهنده سود حاصل از درآمد پس از کسر هزینه ها میباشد که از درآمد حاصل از فروش پس از کسر هزینه های مختلف محاسبه میشود تا به سود نهایی منجر شود.) –
همان طور که اشاره شد طرح کسب و کار مهمترین سند نوشته شده ای است که تمام جنبه های مختلف کسب و کار را بررسی میکند. این سند ابزاری یکبار مصرف نیست و میبایست با تغییر رویه در کسب و کار و یا تغییراتت محیطی موثر به روزرسانی شود. در حقیقت طرح کسب و کار نقشه راه کسب و کار است. نقشه ای که هرچه جزییات بیشتری داشته باشد کامل تر بوده و بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.